003300

hi5

رحم الله امرء  اهدي  الي عيوبي

 

سهرة مع .....؟
الجمعة,حزيران 15, 2007


 ..كي نستطيع النقد بلغة مصرية ..دارجة  تماما

 بعد استعانتي  بأحد  عناصر فريقنا  و هو مصري

و بعد عدة رسائل 7 رسائل علي الايميل..كي يخرج النقد

بالصورة التي سترونها..

و ذلك لاننا نكلم كل كاتب بلغته هو..المحببه لديه

الله المستعان

تلبية لدعوة الاخ الكبير الفيل..

في تفتيت و تكسير ..و نكش و نقد  مدونته..

علشان  يعرف فين الصح وفين الغلط

و فين الكويس وفين الوحش..

هنسهر الليلة دي مع ..فرز و غربلة مدونة عمنا الفيل ..اللي النت بتاعه بيتكلم عربي..

علشان هو بيقلد الارض اللي بتتكلم عربي..

نركز بقا مع بعض في الليله ال....دي؟؟؟

اولا :- الشكل العام للمدونه..

يعني منظرها كده من بره مش من جوه

1- اختار عمنا الفيل اللون الابيض اللي زي

البفته..و المنقط  بالاخضر..ارضية للمدونه

مدلوله

اللون الابيض يرمز الي مزاجيه عاليه يعني مزاج عنب عندما  يقوم بالكتابه يعني واخد راحته علي الاخر

كما يوحي ايضا بنقاء الذهن و دقه تحديد الهدف من وراء النص المكتوب..كما يوحي الي كثرة الرمزيه في كتاباته و لو مش مصدقين  شوفوا بيكتب ازاي و كأنه قاعد علي مصطبه..و جنبه الواد  هريدي و صميده

2-علي وجه الارضيه من فوق ..عدة فروع لنبات زينه معرفش اسمه ايه..و منه زهرة او ثمره لسه هتتفتح

مدلول ذلك

الفروع الخضراء و تدل علي تشعب موضوعات الفيل يعني من كل لون من الموضوعات ..يعني بيتكلم في كل حاجه

3- تحت منه وضع شريط  متعرفشي اخضر مع رصاصي ولا اخضر ترابي..و بعدين تحت منه ساعة

مدلول الشريط  و غموض الوانه و عدم صراحتها انه هو نفسه احيانا بيبقي مش عارف هو عاوز ايه

اما الساعة مدلولها انه يهتم كثيرا بعنصر الوقت يعني القعده بتاعته لها وقت محدد..و كمان بلفت نظر زواره انه  ذي الساعة بيجي بميعاد و يمشي بميعاد

4- وضع صورته الاساسية و كنيته  الازليه في شكل صورة فيل ضخم

5- و ضع تميمكتين بقولوا للزائر تحت العداد انزل تحت

6- اعلي الادراجات وضع صوره  لحمار صغير ((جحش))بجوار فيل ضخم كل واحد منهم بيضرب في التاني واحد يرفس وواحد ينطح

7- و في اخر القالب وضع قطار مكون من جرار + عربيتين بيجري من اتجاه واحد بس

نتابع المدلولات للقالب  

4-صورة الفيل تدل علي شخصيته الحقيقة باه فكره ضخم و خياله واسع وموضوعاته كتيره

و متعدده كمان..يعني بيتكلم في كل حاجه

5-وضع التميمتين دلالة علي الحرص في توجيه الزائر الي ان هناك ما يستحق منك القراءة لذلك  اقرا ما تحت التميمتين

6-مدلول (( الرفس و النطح )) هو انه مشاكس مشاغب و يتحدث في كل شيئ  باسلوب فيه رفس و نطح  و سخرية لازعة بعض الشيء

7-وضع القطار ذو الاتجاه الواحد يدل علي انه (( قشاش موضوعات )) يعني يتكلم في كل شيئ و عن اي شيئ بلا هواده في سخريته و لدغة كما و انه يدل علي بعض الكتابات المتهوره و الغير متأنية

روابط القالب

لا توجد اي روابط في دلالة علي انه غني بنفسه دون اصطحاب اي ضيف يرفع من شأنه

ثوابت القالب

وضع بعض الكلمات الثابته مثل (( تعالي من جوجل )) ثقة منه بانه اصبح مشهور  كما وان اسم المدونه قد يصعب علي البعض

و لان جوجل  يعطي نتائج افضل لاي مجهول تريد البحث عنه داخل النت

كما و ان كلماته ((مدونة -كتاب -مجلة- كشكول ..زى ماتحب )) تدلك علي انه يتكلم في اي حاجه و في اي خناقة لازم يكون له عصايه و في كل   مكان له مقعد

في دلالة علي عدم معرفته التامه في اي نوع يكتب

و في اي شيئ يركز تفكيره

المهم انه يكون موجود

و الدليل علي ذلك  كلماته الثابته

((من كل بستان زهرة

ومن كل خناقة زغدة--سياسة-توريث- شعر -فن- اراء-وحاجات كده- دين-وخلافه))

يعني كما يقولون في مصر ((

(( بتاع كله )) اي حاجه يتكلم فيها  سبع صنايع

كما

وتفكير بصوت عالى - كده-يعنى مفاهيم واستفهام -ومعانى واستمعان--مش حقائق ولا قرار نهائى ولا-حكمت المحكمة

مدلول تلك الكلمات انه رجل يقول اللي في نفسه و خلاص

مش مهم شعر مش مهم طريقة كتابة مش مهم اي شيء المهم انه موجود و خلاص

و في ذلك دلالة علي انه يتمتع بشيئ من الفطرة  علي سجيته لا يحمل لف او دوران

و نوع من خفة الظل ايضا

الموضوع المختار (( مرشح ))و

هو شبه مقال او هو مجرد كلمات مضمونها انه يريد تعريف الزائر انه موجود  و ان الكلام الذي سيقرأه
ليس مقدسا و انه مجرد كلام و السلام
يعني نوع من التسالي
و بالطبع مدلول ذلك
1- اما انه نوع من الاستخفاف بالزوار او انه نوع من المداعبه و محاولة رسم الابتسامه علي وجوه الزوار
2- كما يدل ذلك علي انه  كما لو انه علي مصطبه قائلا (( اتفضلوا الشاي ))و
ثانيا :- الفاظ المقال
جاءت الالفاظ دارجة لدرجة السوقيه..
اي لا تمت لدنيا الكتابه او الادب مثقال ذرة 
 علي سبيل المثال كلماته ((دوس-مزاجك- طابات-رخى))و كم كبير من الالفاظ التي لا تمت للكتابة الادبية بشيئ
الا انها تندرج تحت حديث المصاطب و كله يتكلم براحته و يقول اللي يجي علي باله
التركيبات اللغوية
بالطبع مثل هذه الكتابات لا توجد فيها ما يسمي بالتركيبات اللغويه بل هي مجرد رص و لصق كلمات الي جوار بعضها لتكون جمله 
مفيده و الدليل علي ذلك  جملته
((وطازة ياجرجير والبلدى يوووكل))
و بالطبع مثل هذا الكلام لا يقال في مدونات يقرأها بعض المثقفين و محبي القرأة
او قد يجدي لو كانت المدونة اسمها سوق الخضار
مدي مصداقية المقال
المقال صادق تماما علي نوعية الكتابه الشوارعية
او المصطبية التي اختارها الفيل لمدونته
كما و انه يتحدث مع 
 شوية بائعين متجولين علي الارصفة
او يخطب في مجموعة من السكاري و البلاهاء
التعليقات
1-جاءت التعليقات علي وتيرة الناس التي  تقول  (( يمكن كلامه يقصد به شيئ.. فكان التعليق من باب المجاملة ليس الا
2- جاءت ردوده
علي نفس منوال الشوارع
مثل
اتفضل براحتك يا عم حسن -
الميكروباص على قمة الشارع والعنوان ما يتوهش
3- رغم ما تحمله المدونه من موضوعات قيمة الا انه  فقدها اهميتها بافراطه في الاسلوب  المصطباوي الذي ينتهجه دائما
التوصيات
1- ننصح الاخ الفيل بعدم الافراط في الاسلوب الدارج كثيرا لانه ينزلق الي الفاظ و تركيبات تفقد موضوعه الاهمية التي ينشدها
2- الكتابة الساخره لها اسلوبها  و هي كتابات ساخرة بطريقة نقدية لازعه و
ليست كتابات استهانه بالمشكلة
3- اي كان الموضوع الذي تتحدث فيه يجب مراعاة اختيار الالفاظ اللائقة به و عدم الافراط في
خفة الظل اكثر من اللازم
4- هناك موضوعات لا تحتاج لالفاظ
دارجة كثيرة و شوارعية
5- يجب ان تضع في المقام الاول انه
ليس كل قراؤك من مصر و بالتالي عامل اللغة
و اللكنه مهم جدا
6- انصحك بقرأة كتابات  الكاتب الساخر احمد رجب
=======
ختاما ارجو من عمنا الفيل الا يضيق صدره بذلك
و لا ينطحنا بعد ذلك
====
و الي اللقاء في نقد رقم 7 مع
جارة البحر

و مدلول الثمره انه لديه شيئ عاوز يوصله و رساله عاوز يبعتها

و اللي مش مصدق يطوف داخل المدونه هيلاقي كل موضوع غير التاني لكن الكلام كله خارج من علي المصطبة



في16,حزيران,2007  -  05:43 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

زواري الكرام
كل التحية و الشكر و التقدير.. اود ان الفت نظركم الي عدة نقاط
1- نحن لا نقوم بكتابة اي تعليق في اي مدونه الا باسمنا فقط و هو (( فريق النقد الادبي
2- لاحظنا في الاونه الاخيره ان يسقط علينا احد الكتاب اسم (( السمكة الصفراء))
و نحن ليس لنا اي اسم اخر نعلق به الا فريق النقد الادبي
3- لا نقوم اطلاقا بكتابة اي تعليق باسم مجهول و ذلك لايماننا الشديد بانه ليس لدينا ما نخفيه.. كما و انه لدينا من الشجاعة الادبية ما يكفي لقول ما نراه دون التستر خلف اي اسم..
4- ارجوا من كل الزوار مشاركتنا برأيهم حول ما نقدمه
د/ حمد الحسيني
مودتي

في16,حزيران,2007  -  05:44 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

الاخ الكريم/ الفيل
نرجو متابعة الادراج و الرد علي ما ترونه مناسبا للتفاعل مع زوارنا الكرام
مودتي

في16,حزيران,2007  -  08:59 صباحاً, ameera a.m.k كتبها ...

السلام غليكم ورحمة الله وبركاته...

باختصار شديد ... سلمت يدك التى كتبت هذا الكلام فهى لم تكتب الا الحقيقه الصادقه الواضحه وضوح العيان لكل من يطلع على تلك المدونه ...

وهذا ما قلته فى قرارة نفسى عندما قرأت تعليقه على اول موضوع فى مدونتى كله سخرية واستهزاء مع ان الموضوع كان ( اذكار الصباح والمساء ) وارجع لمدونتى واقرأ ما كتبه هذا الفيل ........ ولا تعليق .....

لك كل الشكر لمرورك على مدونتى واتمنى ان تعجبك مواضيعها وفى انتظار النقد فأنا مبتدئه واحتاج لتشجيعكم .......

لكم كل الحب والاحترام

أميييييييييييييييييره

في16,حزيران,2007  -  11:07 صباحاً, مستور عبدالله كتبها ...

في 16, حزيران, 2007 - 5:46 صباحاً مستور عبدالله كتبها ...
هذة بعض من أقوال المهذى فى مدونتة هدة , أرجوا أن تتوغلوا داخل مدونتة
وتفرأوها بعناية , فانة يلهيكم, بادراحة الأول , وماخفى بعدة
نكد وغم على كاتبة


هذا كلامة :

والأدهى والأمر , أن هناك من يعرف أن الحق قد ظهر , وأني أنا المهدي المنتظر , ولكنه ولشدة عناده , ما زال يفكر ويقدر , ويقعد وينظر..

يأخي , أنت فكرت , أنت قدرت.. إذا أنت اقتنعت ؛ فما الذي تنتظره من جديد؟!.

ألا تخشى على نفسك من العناد الشديد , أليس الذي يعاند القرآن هو الكافر العربيد والمكابر العنيد , أليس هذا هو فعل عقبة ابن أبي معيط وعتبة والوليد , ( إنه فكر وقدر فقتل كيف قدر ثم قتل كيف قدر ثم نظر ثم عبس وبسر ثم أدبر واستكبر فقال إن هذا إلا سحر يؤثر إن هذا إلا قول البشر ) ..

أيها الناس أنا المهدي المنتظر , وقد أذن الله للحق أن يظهر .



في16,حزيران,2007 - 01:37 صباحاً, مجهول كتبها ...
با مستور ....يا عبد الله....الا تلا حظ انك تنهش كل من يقترب منك ....لماذا كل هذه الحدة في الرد ....الست ترفع الاسلام شعارا ...هكذا علمك الاسلام .....هل تظن نفسك الوصي الاوحد على الاسلام ....خذ بالك من نفسك ...ذلك يضر بصحتك....


في 16, حزيران, 2007 - 5:50 صباحاً مستور عبدالله كتبها ...
المهذى الآن يكتب متخفيا تحت اسم مجهول
فأصيح المهذى المجهول



في15,حزيران,2007 - 09:55 مساءً, مستور عبدالله كتبها ...

في15,حزيران,2007 - 03:06 مساءً, الـــــمــــــــهـــــــــــدي كتبها ...
هذا موضوع في غاية الأهمية , والمدونون هم أحوج الناس إليه في هذه المرحلة..
وهذا رأيي بخصوص هذه المسألة :
نعارض بما نحب أن نعارض به في خاصة أنفسنا , ونأت إلى الناس الذي نحب أن يأتوا إلينا ..
والمعارض الناضج جدير بالتقدير , وشريك في التطوير , ولن تحمي منه مبادئك إلا بالتحديث والتطوير ومواصلة المسير .. ( والله بما تعملون خبير ) .


أستاذنا العزيز حسن
هذا ماكنت أتوقعة من المهذى , أن يطمع فيمن يعتقد أنة يوافقة ولو بوضع اعلان فى
مدونتة بالخطأ غير المقصود, لقد أتى الى مدونتك ,
ويقول ونأت الى الناس الذى نحب أن يأتوا الينا
فهل تحب أن يأتى اليك أو تذهب الية
وهو الآن يستخدم أسلوب التجنيد, بعد العاصفة التى هبت علية
وبعد حوالى ثلاثة أيام من الاحتجاب عن مدونتة عاد يغازل أشخاص بعينهم
وينافقهم , ليستدرجهم الية , لقد أصبحت أشفق علية حقا
وأرجوا من الله أن يردة لصوابة عسى أن ينفعنا بعلمة ودينة
فهو بلا شك على سعة من العلم
ولكن اذا زاد الشئ عن حدة انقلب الى ضدة
وادرك أن ضميرة متعب الآن , وهو فى أشد حالات الضعف الانسانى
ويحب أن نمد أيادينا الية ليعود الى حظيرة المسلمين مهديا كأى مسلم هداة الله
وأقول له تب يا أخى وغد ألينا معافيا عافاك الله
والسلام على من اتبع الهدى


في15,حزيران,2007 - 10:30 مساءً, الـــــمــــــــهـــــــــــدي كتبها ...
الأخ مستور عبدالله
هذا الذي تفضلت بذكره , يعبر تعبيرا صادقا عن رأي المهدي ووجهة نظره ..

وقد كتبته ردا على تعليق , للمسمى > حسن توفيق < , وهو ممن هاجمنا , ولم يراعي حدود الأدب معنا .. ولكنا لا نكافئ من عصى الله فينا بأكثر من أن نطيع الله فيه ..
( ولا يجرمنكم شنآن قوم على أن لا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى والتقوا الله إن الله خبير بما تعملون ) .


في15,حزيران,2007 - 11:15 مساءً, سارة كتبها ...
الأخت سارة
تسرنا زيارتك , ويهمنا ما يهمك , ولا شك أن حدة التعليقات مسألة منفرة , وغير أخلاقية وغير حضارية ..
ولكن لو أخبرتك بسببها لتحولت فجأة , وكنت أكثر المعلقين حدة , وأكثرهم في الإيذاء شدة..
وهذا حال , معظم المدونين , من خالفهم الرأي لم يقبلوا منه صرفا ولا عدلا , ومن وافقهم اتبعوه ولو كان لم يخرج من دائرة الأمية أصلا !!!
ولم اذن لم تخبرنى سببه ؟؟؟
ثم لم حكمت مسبقا انى ساتحول لأكثر المعلقين حدة , وأكثرهم في الإيذاء شدة
ربما تكون على صواب وربما تكون على خطأ .....وهذا حالنا جميعا
على اى حال
وفقنا الله ووفقكم لم يحب ويرضى..


في15,حزيران,2007 - 11:24 مساءً, هيثم ابوخليل كتبها ...
أنت جامد يا مهدي في ردودك ... وأنا زعلان منك علشان علقت في موضوع أجتماع في جهنم وقلت أنت كنت معهم ... هذه واحده ..الثانيه ...أتفق معك مليون في الميه علي كل ما كتبته لأن الامر أصبح تهريج بس أهم حاجه تعالي زور مدونتي والسلام ...بدون أدني موضوعيه ...تحياتي ...خلاص مش زعلان ... غصب عني أحبك علشان انتم بلد محترم فيه حاجه كده اللهم اجعله خير اسمها ديمقراطيه وتداول سلطه ...!!اما احنا فبالجزمه ..بيحكمونا
في16,حزيران,2007 - 01:01 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...
في القلب ركن لله ~ بل كل القلب سرّ عبادة الله وسرّ الحياة
لذلك دائما نجد هذا الدفق من العواطف .؟؟
ندعوكم لقراة نقد رقم 6
في16,حزيران,2007 - 05:25 صباحاً, أهداف كتبها ...
أوافقك قطعا إن شاء الله
نحتاج نهضةكفانا نوما في فرائش الرذالة والابتذال فعلا
حياكم الله


في16,حزيران,2007  -  12:04 مساءً, مها كتبها ...

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,,, جزاكم الله خيرا فريق النقد الأدبي، ليس لي بعد تعليقكم أي تعليق فقد كفيتم ووفيتم، و كل ما ذكرتموه صحيح، ولم أستطع أن أعلق في مدونته أي تعليق لأنني أحسست أن تعليقي سيكون ثقيلا بالنسبة للأسلوب المتبع في مدونته... بارك الله فيكم ودمتم بخير...
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم تسليما كثيرا...

في16,حزيران,2007  -  03:54 مساءً, الـــمـــهـــدي الــمــنــتــظــر كتبها ...

اللهم نــــــــــــــــــــــــــــعـــــــــــــــــــــــــــــــــــم
أنا المهدي الذي طالما انتظرتموه , وهأنتم اليوم قد رأيتموه , فلا تكونوا عن دعوة الحق معرضين , ولا لعذاب الله بمعصيته متعرضين , ( ولا تكونوا كالذين نسوا الله فأنساهم أنفسهم أولئك هم الفاسقون ) .

وتفاءلوا والفأل بالعمل الدئوب المرشد *** بالعقل لا بحماقة السفهاء أو صفر اليد
والنمير العذب نوار الثـــــــــــــــــــرى *** قاب قوسين من الظام الصـــــــــــــــد
.........................................

في16,حزيران,2007  -  05:02 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

يعنى انا سعيد بالنقد ده -لكن مش قوى -لانه لم يتعدى الشكل -لانه لا يناقش النص كما هو بل يريد تعديلة تربويا-وهنا الامر يصبح مدرسيا -اكثر منه نقد للشكل والمضمون-فالافتراض من الناقد-مثلا ان كتاباتى موجهة لسوق الخضار -او السكارى -يتناقض مع ان الكاتب على سجيته وبيقول اللى فى باله وضميره على الفطرة -لان لو ان الكاتب استخدم اسلوبا معينا -خرج ممثلا لشخصيتة -كبتاع خضار وسوقى ومبتذل وشوارعية -وده يراه الناقد انه طبيعة شخصيتة -فكيف يطلب منه الناقد ان يعدل من طريقته ليكون مناسبا للاخوة المثقفين الذين يزورون المدونة-وحقيقة ياعزيزى دكتور احمد انا انتمى لهؤلاء السوقة وبياعين الخضار والسكارى والشوارعية -ومرارتى مفقوعة اصلا من ثقافة الافندية المزيفة -ولذللك انا اكتب لناسى هؤلاء ولا اكتب للمثقفين ابدا وكنت حريصا على توضيح ذللك من البداية -ومن المدخل -وعلى هذا الاتفاق -يظهر للقارئلاول وهلة اننى امثل قاع المجتمع المصرى -اللى انا قادم منه -وطبعا اذا القارئ لم يعجبه ذللك فالبدائل متوفرة ومن غير زعل -ومع ذللك حتى لا تلمح الى الغرور ففى نفس المدونى -اشياء تليق بالخوة المثقفين -مثل مجموعة مقالات عم كريشنا مورتى وكذللك الشعر الروحى وغيرة-فانا دورى المفترض ان اكام ناسى بطريقتنا وليس بطريقة غيرى واذا اخترت اسلوبى السوقى والشوارعى الذى اتكلم به يوميا لاكتب فيه بمدونتى -فانا كده لم اختلق امرا مصطنعا لاضايق احدا-ولم يخطر ذللك على بالى ولم اطلب من احد المدونين ان يكتب لى ما يعجبنى وان اكتب له ما يعجبه-وانا حريص تماما على كتابة ما اريده انا وما هو فى ضميرى فعلا ولا اعدله ولا انمقه ولا اظبطه -فانا لا اكتب كتابه ادبية -وهنا اختار الناقد مقياسا خطا لقياس ما اكتب -انا اكتب كتابة شوارع ومصاطب -فكيف تقارنها بالكتابة الادبية-وكيف تلومنى على استخدام الفاظ شوارع ولغة دارجة -فى غرض هو اصلا كتابة شوارع -وهنا انا لا استهين بمن يكتب باسلوب مختلف عنى -فكل واحد يختار الاسلوب اللى يعجبه -فى اطار القانون -ولا توجد اى الفاظ نابية عندى -لكنها الفاظ حوارى وفكر حوارى -انا اظن انه يستحق -مع الاغعتذار لكا ابناء الذوات -يستحق ان يودع بامانة الانترنت -ونخلى الومن يحكم-اما ان يتصور الناقد ان اساليب التعبير يجب ان تقتصر او تقترب من اسلوب واحد-فاسمح لى -انا اريد التواصل مع ناسى -وهم يحسون بذللك -فيما اعتقدواقول لهم مافى نفسى -وساستكمل المناقشة فيما بعد

في16,حزيران,2007  -  05:20 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

3- رغم ما تحمله المدونه من موضوعات قيمة الا انه فقدها اهميتها بافراطه في الاسلوب المصطباوي الذي ينتهجه دائما----هذا مايقولة الناقد -وهو كلام عجيب جدا -لانى فعلا حريص ان تفقد مدونتى ذلك الاحساس بانها مهمة وياسلام-انا اسخر حتى من ما اكتبه واحطمة -واعيد بناءة -لان الطبيعة علمتنا كده خلايا تموت وخلايا تولد -اما اللى متصور انه فقع مقالة-خالدة- تمام ماتخرش الميه -فهو حر فى تفكيرة -اما كتاباتى فكلها مخرومة-ويا عزيزى لو اننى فرضا اخترت ان اتوجه ل80 مليون مصرى -وهذا غير صحيح-فمعنى ذللك اننى اكتب لنصف الامة العربية و-اترك لغيرى النص التانى -وهنا احب ان اؤكد ان اللهجة المصرية مفهومة او محسوسة من غالبية القراء غير المصريين -وانا اتابع مع كثيرين من اصدقائى هذا الاسلوب -ويهمنى ان يكون المعنى محسوسا -لانى لا اكتب فى علم الذرة-وثانيا -اى حد عاش فى مصر -يعرف جيدا ان المصريون يسخرون من كل شئ -حتى من اكثر الاشياء احتراما -دون ان يعنى ذللك تحقيرا او استهانة بالموضوع -وهنا يقع المتصيد فى كونهم يسخرون من الدين مثلا -وهذا غيرصحيح اطلاقا -اعود لاقول انا تواصل مع ناسى -وهم يعرفون اسلوبنا فى الانتقاد -ولكن لن نعدم احدا يغضب لاذكار الصباح والمساء -فيكون هو الصح واحنا السشوارعية الغلط -طيب لو انت مستريح كده خلاص-انا سعيد انك مرتاح بالتقسيمة دى -احنا سفلة ولاد شوارع عديمى التربية -وانت بتاع اذكار الصباح

في16,حزيران,2007  -  05:29 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

وهنا احب استفزك -لانى مستفز-ودى شغلتى -فاقول لك ان كل ماسبق ليس دفاعا عن اسلوب معين اخترتة لمرحلة ما ولضرورة ما-فالاسلوب اللى انا اخترته ليس مقدسا -وممكن اغيره -لكنى هنا ادافع عن حق المدون فى اختيار الشكل واالمضمون واللغة التى يريدها-وانالمدون ليس اديبا ولا كاتبا -ولا يحاسب على مقياس العقاد-وانما يحاسب على اسيفاءة لما اختاره -فهل هو نجح فى ان يكون شوارعيا عندما اختار ان يستخدم هذا الاسلوب -ام لا -واحب استفزك مرة اخرى -يا دكتور -فاقول لك انا دورى فى المدونة كالممثل عل خشبة المسرح -فهل نجحت فى اداء دور الفيل الشوارعى ام لا -طيب -ولو كان اسماعيل ياسين فى حياته الشخصية هو هو كما تراه على الشاشة -وهذة حقيقة -فهل نطلب منه ان يكون متعقلا شوية على السينما حتى نقيس اعماله على اعمال كلارك جيبل -صدقنى يا استاذ -انا كده -

في16,حزيران,2007  -  05:40 مساءً, د:سيد مختار كتبها ...

يبدو إن التحليل الذى أوردتموه على حسب رؤيتكم واختياركم 00لم يعجب صاحب المدونة00أنتم تتكلمون من منطلق نقدى00وهو يدافع عن أسلوب كتاباته00 وعن طريقة تواصله مع الناس بالطريقة التى تروق له00ويسميها سوقية شوارعية فى إطار القانون00يا أيها القانون كم من ال00000 ترتكب تحت رايتك00إعدلوا الكفه يا جماعه!!

في16,حزيران,2007  -  05:46 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

ومع ذلك انا استعمل اسم الفيل حتى اكون مفارقا للمدونة والانتقاد لها -لا اعتبره انتقادا لشخصى اطلاقا -فانا اخترت ان اكون حرا حتى من هذة المدونة -وهنا الفت النظر الى غضب الاخت اميرة -من تعلبيقى بمدونتها -عن نص اذكار نقلته هى الى مدونتها -وعلقت انا كالتالى- الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...
دى سهلة -نكررها-وبعدين -اعمل ايه بعد كده
= واحلف لك ان سؤالى جد -وهى حست انه استهزاء بها وبالدين --انا باسال بجد -والسؤال هنا تعبر عنه نصف مقالات المدونة بتاعتى -فعلا مشكلة لاننا اخرنا فى الدين اللسان وبعدين --دا سؤال فعلا -مش استهزاء يا اميرة -والرد عليه يكون بادراج جديد منك -او من غيرك -وليس بالتهام المريح قوى كده -ولماذا تظنين ان ما تكتبيه هو محل استهزاء -ما انت شايفة الشاطح بيقول سكارى وشوارعية -انا مازعلتش -وباناقش عادى -ومستعد اغير كل كلامى ده بكرة -لو اقتنعت -وكذللك الاوراد ممكن نستبدلها بافعال-

في16,حزيران,2007  -  05:49 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

اميرة-... سلمت يدك التى كتبت هذا الكلام فهى لم تكتب الا الحقيقه الصادقه الواضحه وضوح العيان لكل من يطلع على تلك المدونه ...

فيه فى الدنيا سلمت يداك --دا تار بايت بقى

فعلا الراجل بيقول الصراحة -بس انتى كنت فاكرة انى هازعل من كلامه--مازعلتش

في16,حزيران,2007  -  05:57 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

ده ادراج قديم عندى -لو كان الناقد قراه كنا بدانا من بعده وليس من الاول




كتب الفيل-واحد تانى-النت بتتكلم عربى ...
ياعم اللى باكتبه هنا هو بالضبط اللى انا بافكر فيه -بنفس لبصوت والنبرة والوجع والتهكم والعدوانية والبواخة وخفة الدم...-الخلطه دى هى انا ---حلو ولا وحش -مش ده اللى انا حريص علية -انا حريصفقط ان يكون اللى باحسه وبافكر فيه هو اللى باكتبه وانه يكون حقيقى واصلى genuinوزى عزف الناى-عازف كويس او تعبان-بيطلع فيه صوت نفس وروح العازف -وانا باحاول ان يكون ما اكتبه باين فية خربشة الريشة واخطاء العرضحالجى الدايخ -وطعم الطبيخ البيتى-وانا لسة فى بداية المحاولة-ومش حاسس انى عملت حاجة لسه-وما امسحة من كتابات يفوق بكتير ما انشرة-وهاتجنن- ناقص حاجة -ناقص حاجة-وانا ارفض ان اكتب المقالات الحلوة المصنوعة -مع انك عارف كويس انى ممكن ابقى صنايعىعلى كيف القارئ -اما حكاية خدوهم بالصوت -فانت ابقى وطى الصوت لان ما اكتبه يضع الحمل على القارئ فى تلوين الايحاءات بالشكل اللى هو عاوزة-وكلامك ان الصوت زاعق بيجاوب على سؤالى الدائم هل كده انا واضح وفاضح والا الاسلوب لسه مش مظبوط- لسه مش مضبوط -حاضر



في16,حزيران,2007  -  09:26 مساءً, Ola El-Fouly كتبها ...


سلام عليكم طبعا الشباب ظروفهم صعبه والحاله الأقتصاديه مرعبه وغياب التخطيط ينبئ بكارثه حقيقيه لكن انتشار هذا النوع من العقود العرفيه لا يقتصر على الفقراء خاصه ان الفقر منتشر فى بلادنا على مر عصور التاريخ و الفقراء يتزوجون وينجبون اكثر من الأغنياء والأنجاب ليس سبب مباشر من اسباب الفقر لكن المفاهيم الأجتماعيه والدينيه التى اختلطت فى اذهان الناس هى احد الأسباب الرئسيه لأنتشار هذه الكارثه واما مشاكل الشباب الأقتصاديه فتحتاج لتعاون بين كل فئات المجتمع سواء كانوا رجال اعمال او شباب او عمال و مزارعين و اصحاب المهن والحرف وكل الناس لان مستقبلهم ومستقبل اولادهم مينفعش نقول الحكومه تحل والحكومه تقول رجال الأعمال وهم يقولوا المثقفين و كل واحد يرمى المسئوليه على غيره لازم كل واحد يحاول ويعمل وميستناش حد يقوله يعمل ايه لازم كل واحد عنده فكره يقولها ونحاول نعبر الأزمه الشنيعه التى تمر بيها بلادنا وعمر العقود العرفيه ماهتحل ازمه الزواج لانها عقود ولدت فى الظلام وفى الظلام تنعدم الرؤيه لكن بعد ظهور الشمس كل شئ يتغير ويظهر على حقيقته بلا رتوش لكن اذا ذهب شاب لأهل فتاه و تمسكت به وعملا معا على حل مشكلتهما الأقتصاديه سيجدوا حل بدليل ان فقراء كثيرين مازالوا يتزوجون وبيجاهدوا ويتحدوا ظروفهم الصعبه فى بطوله رائعه وصمت لنهم ابطال حقيقين تمسكوا بحقحم ووجهوا مشكلتهم بدلا من خلق مشاكل جديده ممكن تدمر حياتهم وحياه اعز الناس لهم
علا الفولى

في16,حزيران,2007  -  09:39 مساءً, حسين علي كتبها ...

الأخ الدكتور حميد الشاطح
شكرا لجهودك ودعوتك الكريمه
أما عن موضوع نقدك هذا
فقد عرفت هذه المدونة من خلال التعليقات الهازئة على بعض الأخوة المدونين
فكان أن دخلتها ولمت نفسي كثيرا
شعرت أن كاتبها ليس سوى رجل هش يتناول ( الشيشه9 على أحد القهاوي ويتكلم
أو يهذي ......... لا فرق
ذكرني صاحب هذه المدونة ببعض الأخوة المصريين ............ الذين يذكرون أصلهم الفرعوني تعاليا........... ونحن نعلم أنّ الفراعنة عتوا وتجبروا وكان لهم أن ينقرضوا
وكان حريّ به أن يتشبه بالمصريين ... أبناء مصر المسلمة
لم أتطرق هنا لنقد المدونة التي كان لها نصيب من نقدكم
لكنني أتطرق الى التعليقات الجارحة التي قراتها للفيل ................
وهو عنوان غير صائب
فيخيل للقاريء أن صاحبها علما بارزا يرمز الى ذلك بهذه التسمية التي لا تناسبه
وهناك الكثير من التشبيهات التي تلائم مدونته وتعليقاته على وجه الخصوص
ولا داعي لذكرها هنا
أرجو أن يكون للجميع هنا سعة الصدر
وللفيل ... مع كبير احترامي ...

في16,حزيران,2007  -  11:11 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

لا من حيث سعة الصدر -ما تقلقش -لكن الغريب كلامك عن المصرين المتمسكين بفرعونيتهم عتوا -بدلا من ان يدخلوا الاسلام -يعنى واضح ان جزء معين من مدونتى -وهى ما يخص تحيث الفكر الدينى لم يعجب القراء -وبعضهم جاء ليجاهد فى سبيل الله بالكلام حول الشيشة والفيل -اللى هو اسم غير صلئب -يعنى ايه اعنوان غير صائب -واتحداك ان تظهر لى تعليقات جارحة منى لاحد -والا سنعتبرك -وبكل سعة صدر غير صادق-وهنا اهدد باعتبارك غير صادق-ولم اعتبرك كذللك -وذللك كنوع من الهذيان مع الشيشة كما تقول انت -مين هنا اللى كلامه جارح -لكن نحن نعرف ان المجاهد فى سلبيل الله على النت لا يسال عما يقول--وهنا الوم الناقد الشاطح -اذ ان نقدك كما ترى يقود نحو الشكل ولم يساعد القارئ على مناقضة المضمون - فمثلا يقول حسن -فيخيل للقاريء أن صاحبها علما بارزا يرمز الى ذلك بهذه التسمية التي لا تناسبه --ياعم كبير والا صغير -ماتقول لنا مضايقك فى ايه

في16,حزيران,2007  -  11:17 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

-بص ياعم السخرية ماهى الا وسيلة لاظهار التناقض -ولمناقشة الفكرة بالنقيض -وهنا على المدون -انا وانت الا يعتبر ان السخرية مما يقول ليست سخرية منه شخصيا -ولكن الشتيمة امر اخر غير الانتقاد -يهذى -هه -طيب مدونة تهذى ومدونة تكتب بعقل -مدونتك مثلا -وبكده انت متضايق ليه انا مش متضايق من مدونتك

في16,حزيران,2007  -  11:53 مساءً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

ده مقال منشور عندى من زمان -ياريت لو كنا نقدنا من بعد كده



مفك-القارئ


لما نتناقش مش مطلوب ابدا ان اقنعك او تقنعنى -او اغلبك او تغلبنى-وعندما اعرض ما اكتب علانية ف-ليس مطلوبا موافقة القارئ على ما افكر فيه انا- مش غباوة ولا استعلاء -ولكن لانك اذا قررت ان تكتب ماتفكر فيه انت بصراحة شديده وبدون تحايل ولا العاب -فانت من البداية قررت الا تلعب اللعبة المعروفة -ان اكتب ما يعجب الناس -فيجيئون الى مدونتى ويكتبون لى مقالتك رائعة وما اعظمك وجزاك الله خيرا وعشت ذخرا لهذة الامة-او ان اكتب ما اعرف مسبقا انه يضايقهم -فاحصل على الشهرة الوهمية بتاعة العداد-ونصف الزوار يشتموننى وانشر الشتيمة -امك وابوك- لتزداد المدونة والعداد اشتعالا- اما اذا قررت ان تكتب -تفكيرك هنا والان -فالمطلوب غير ما سبق -المطلوب هو اثارة الافكار والرفض عندى من القارئ يساوى الموافقة -بعيدا عن الناحية الشخصية انى انبسط-او ازعل -وساعات ييجى قارئ نبيه كده و يضرب مفك-ايوه مفك-ف يفك المقالة -صدقنى انا لا اصرخ- اه يا مقالتى واجرى احضنها -طظ فيها -ياما تدافع هى عن نفسهابمنطقها يا اما تموت- ولما قارئ يهد لى ماكتبت ف على ان اعيد بناءة بشكل افضل او ان اتوقف عن الكتابة -لكنى لا اخذ الامربصفة شخصية ابدا- وكلامك عندما يشد فى الناحية المعاكسة لما اقول -فانا اطمئن للمستقبل وافكر اننا بعد ما نتعب من الشد-هنتفق - وربما -لو مددنا الخطوط - الشعوب ستختارايضا - الوسط بين ما الامر ونقيضة -



في17,حزيران,2007  -  12:14 صباحاً, د.حنان فاروق كتبها ...

السلام عليكم
نقد رائع رفيع المستوى ..أعجبنى النقد أيها الفريق الرائع..

في17,حزيران,2007  -  12:39 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...



مفك-القارئ


لما نتناقش مش مطلوب ابدا ان اقنعك او تقنعنى -او اغلبك او تغلبنى-وعندما اعرض ما اكتب علانية ف-ليس مطلوبا موافقة القارئ على ما افكر فيه انا- مش غباوة ولا استعلاء -ولكن لانك اذا قررت ان تكتب ماتفكر فيه انت بصراحة شديده وبدون تحايل ولا العاب -فانت من البداية قررت الا تلعب اللعبة المعروفة -ان اكتب ما يعجب الناس -فيجيئون الى مدونتى ويكتبون لى مقالتك رائعة وما اعظمك وجزاك الله خيرا وعشت ذخرا لهذة الامة-او ان اكتب ما اعرف مسبقا انه يضايقهم -فاحصل على الشهرة الوهمية بتاعة العداد-ونصف الزوار يشتموننى وانشر الشتيمة -امك وابوك- لتزداد المدونة والعداد اشتعالا- اما اذا قررت ان تكتب -تفكيرك هنا والان -فالمطلوب غير ما سبق -المطلوب هو اثارة الافكار والرفض عندى من القارئ يساوى الموافقة -بعيدا عن الناحية الشخصية انى انبسط-او ازعل -وساعات ييجى قارئ نبيه كده و يضرب مفك-ايوه مفك-ف يفك المقالة -صدقنى انا لا اصرخ- اه يا مقالتى واجرى احضنها -طظ فيها -ياما تدافع هى عن نفسهابمنطقها يا اما تموت- ولما قارئ يهد لى ماكتبت ف على ان اعيد بناءة بشكل افضل او ان اتوقف عن الكتابة -لكنى لا اخذ الامربصفة شخصية ابدا- وكلامك عندما يشد فى الناحية المعاكسة لما اقول -فانا اطمئن للمستقبل وافكر اننا بعد ما نتعب من الشد-هنتفق - وربما -لو مددنا الخطوط - الشعوب ستختارايضا - الوسط بين ما الامر ونقيضة -


في17,حزيران,2007  -  12:40 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...



مفك-القارئ


لما نتناقش مش مطلوب ابدا ان اقنعك او تقنعنى -او اغلبك او تغلبنى-وعندما اعرض ما اكتب علانية ف-ليس مطلوبا موافقة القارئ على ما افكر فيه انا- مش غباوة ولا استعلاء -ولكن لانك اذا قررت ان تكتب ماتفكر فيه انت بصراحة شديده وبدون تحايل ولا العاب -فانت من البداية قررت الا تلعب اللعبة المعروفة -ان اكتب ما يعجب الناس -فيجيئون الى مدونتى ويكتبون لى مقالتك رائعة وما اعظمك وجزاك الله خيرا وعشت ذخرا لهذة الامة-او ان اكتب ما اعرف مسبقا انه يضايقهم -فاحصل على الشهرة الوهمية بتاعة العداد-ونصف الزوار يشتموننى وانشر الشتيمة -امك وابوك- لتزداد المدونة والعداد اشتعالا- اما اذا قررت ان تكتب -تفكيرك هنا والان -فالمطلوب غير ما سبق -المطلوب هو اثارة الافكار والرفض عندى من القارئ يساوى الموافقة -بعيدا عن الناحية الشخصية انى انبسط-او ازعل -وساعات ييجى قارئ نبيه كده و يضرب مفك-ايوه مفك-ف يفك المقالة -صدقنى انا لا اصرخ- اه يا مقالتى واجرى احضنها -طظ فيها -ياما تدافع هى عن نفسهابمنطقها يا اما تموت- ولما قارئ يهد لى ماكتبت ف على ان اعيد بناءة بشكل افضل او ان اتوقف عن الكتابة -لكنى لا اخذ الامربصفة شخصية ابدا- وكلامك عندما يشد فى الناحية المعاكسة لما اقول -فانا اطمئن للمستقبل وافكر اننا بعد ما نتعب من الشد-هنتفق - وربما -لو مددنا الخطوط - الشعوب ستختارايضا - الوسط بين ما الامر ونقيضة -


في17,حزيران,2007  -  01:01 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

واكثر ما اهشنى هو انشغال الناقد بحكاية الالوان والصور ودلالاتها -عجيب -لان هذة الالوان انا لم اخترها لا بوعى ولا بدون وعى ولا تمثلنى فى شئ -كل الحكاية انى خليت ابنتى 10 سنوات تختارها -ولم افكر هى كويسة او وحشة وما دلا لاتها-وهنا اطلب من القارئ اعادة قراءة الجزء الاول من النقد حتى يندهش معى -والاغرب هو حكاية الساعة وانى اهتم بالوقت -مع انى كتبت تحتها -توقيت مصر -ما تعدش - وكمان حكاية مفيش روابط ودلالة ذلك عند الناقد -مع ان فيه روابط كتير-لمراجع وصحف ومواقع- وكذللك مدونات مفضله -بس الناقد ما اخدش باله -ومشى وراء رؤية مسبقة قبل ان ينقد اساسا-ومن هنا انا لا اتعجب كثيرا من كلام الاخ-د سيد مختار-بقولة النقد مش عاجبنى -لا ياسيدى عاجبنى -بس اناقشة ام مطلوب منى ان ارضى بالقسمة والنصيب--ومما يؤكد كلامى قول د مختار- وعن طريقة تواصله مع الناس بالطريقة التى تروق له00ويسميها سوقية شوارعية فى إطار القانون00يا أيها القانون كم من ال00000 ترتكب تحت رايتك00إعدلوا الكفه يا جماعه---يااااه دا الموضوع كبير يا جماعة --والله ماكنت واخد بالى ان المسالة وصلت لكده مع بعض الزملاء- ومطلوب عدل الكفة لناحيتك يا دكتور والا ايه -ومش فاهم ايه اللى مضايقك من لهجة يتكلم بها 80% من المصريين البيئة امثالى -انت زعلان ليه يادكتور -ارجوك فهمنى-وكمان د حنان فاروق -قالت لنا انها مبسوطة من النقد -وما قالتش ايه اللى عجبها فيه-المهم انه حلو وخلاص--والغريب هو حضورها -بقليل قبل اعادة نشر مقالى اعلاه--مفك القارئ --والعجيب ان الدنيا صغيرة -لانها هى اللى كانت مقصودة زمان بالمقال ده -والقارئ للنص لايجد تجريحا ابدا ابدا لها وان النص الاصلى لم يشر اليها اطلاقا -والغرض الان من الاشارة الى انها كانت المقصودة -هو ان نعود -من الاول ونشوف ايه حكاية التار البايت ده -وليه بتييجى المشاعرالغريبة دى بين المدونيين -ومن هنا هنبدا نعيد مناقشة شئ ينفعنا جميعا -وبدون حساسيات شخصية -كيف ندون --وماذا نكتب ومن نخاطب -مش حكاية مين احلى ومين اشطر ومين الاكثر تعليقا ومين الاكثر رواجا والهبل ده-واذا كانت مدونتى تثير مثل كل هذة التنماقضات والمشاعر -وهى غريبة وعجيبة وربما خارجة عن المتفق عليه عند بعض الزملاء المثقفين -فده معناه ببساطه ان لها دور تمثيلى مختلف تؤديه

في17,حزيران,2007  -  01:02 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

و الله يا فيل انا بحب المصطبة بتاعتك و هناك 117000 واحد جم و شربوا عليها شاى و قهوة و الحارة اللى فيها المصطبة انسدت و جابوا الامن المركزى علشان ينظم حركة الدخول و الخروج فى خلال 4-5 اشهر فقط حققت هذا الاقبال على المصطبة مش عاوز واحد شاطح ينطحك و قال معاه دكتوراه فى الفلسفة ... فيلسوف على نفسك يا خويا ... قال الشكل واللون الابيض للمدونة و النقطة الخضراء و مدلولاتها..... اقسم ميت يمين ان الفيل اختار اللون و المنقط الاخضر بالصدفة كده زى ما واحد بيعجبه قميص بيروح شاريه .
لكن الموضوعات و شموليتها و مدلو ل التعبير و الفكرة و طريقة العرض التى تفتح باب النقاش و الجدل للإستفادة لم تلفت نظر اخونا الشاطح الناطح
خليك يافيل معانا فى الحارة على المصطبة أحسن ما تقعد فى برج المثقفين ... فما اكثرهم ... و يكفى ان قرا لك اكثر من 100 الف بنى آدم
و الله يا فيل انا بحب المصطبة بتاعتك و هناك 117000 واحد جم و شربوا عليها شاى و قهوة و الحارة اللى فيها المصطبة انسدت و جابوا الامن المركزى علشان ينظم حركة الدخول و الخروج فى خلال 4-5 اشهر فقط حققت هذا الاقبال على المصطبة مش عاوز واحد شاطح ينطحك و قال معاه دكتوراه فى الفلسفة ... فيلسوف على نفسك يا خويا ... قال الشكل واللون الابيض للمدونة و النقطة الخضراء و مدلولاتها..... اقسم ميت يمين ان الفيل اختار اللون و المنقط الاخضر بالصدفة كده زى ما واحد بيعجبه قميص بيروح شاريه .
لكن الموضوعات و شموليتها و مدلو ل التعبير و الفكرة و طريقة العرض التى تفتح باب النقاش و الجدل للإستفادة لم تلفت نظر اخونا الشاطح الناطح
خليك يافيل معانا فى الحارة على المصطبة أحسن ما تقعد فى برج المثقفين ... فما اكثرهم ... و يكفى ان قرا لك اكثر من 100 الف بنى آدم
أدرج بواسطة: بازوكا

في17,حزيران,2007  -  01:07 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

صدقونى انا لا ادافع هنا عن مدونتى -تولع بجاز -لكنى الل استفزنى هو الاحتقار الذى يضمره الاخوة المثقفين -لنا احنا الناس البلدى -وبعدين هتلاقى كل مدوناتهم بيصرخوا من الديكتاتورية وبيطالبوا بالتغيير -احنا الناس السوقة اللى هنعمل التغيير يا جماعة-والا يعنى لازم اقول انى حاصل على شهادات ايه واحط حرف الدال امام اسمى عشان تغيروا رايكم زى ما غيرتم رايكم فى الشاطح بعد ما اعلن انه دكتور -طيب ما انا دكتور بس فيل - وسوقى وبلوة مسيحة

في17,حزيران,2007  -  01:42 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

وبرضة ما يدهشنى -ان الزملاء المبسوطين واللى اهتموا انهم يستخبوا وراء الدكتور الحسينى دخلوا اغلبهم مدونتى قبل كده--وبعضهم اشاد بها -ولم يقل اى منهم -اطلاقا لى فى مدونتى -يا اخى خد بالك -دا هنا فيه مشكلة -ما والا الجزء ده مش عاجبنا -لان الامر كان اكتب لى تعليق والنبى -عشان اطلع فى الاكثر تعليقا-بالعكس اشادوا بالمدونة فى الغالب-شئ مذهل مش كده -ومن هنا انا قررت انى لا اكتب الا ما اريد ان اكتبه فقط -وده شئ لا يطاق عند البعض -انا عارف-لان اى اختيار غير ما اختاره انا هو امر لا يطاق -مع انى والله كتير بادخل مدونات واشجع المدون-مع انى مختلف تماما مع ما يقول-انا طبعا عارف انى لو كتبت الكلام بتاعى فى امتحان اللغة العربية -موضوع الانشاء او التعبير -هاسقط -وسيحصل زملائى على اعلى الدرجات وسيقذف استاذ اللغة العربية بالورقة ويمزقها فى وجهى -وانا راضى بكده -لان مدونتى مطروحة للزمن -ولا اريد منها شئ -وانا اخترت ان دورى يكون هو استفزاز الافكار -لكن للاسف البعض اخذها على انه استفزاز للاشخاص-

في17,حزيران,2007  -  01:45 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

خد عندك---فينك يا راجل من زمان

سيبك من كل الناس اللى انت بتكلم عنهو دول وخليك معايا خلى كل اللى يحكم يحكم واللى يغنى يغنى المهم ان احنا عايشين وخلاص

مدونتى مشتاقه لك قوى انت مخاصمها والا ايه متيجى تزورها وتنورها بكلامك

http://mydreams.maktoobblog.com/
فينك يا راجل من زمان

سيبك من كل الناس اللى انت بتكلم عنهو دول وخليك معايا خلى كل اللى يحكم يحكم واللى يغنى يغنى المهم ان احنا عايشين وخلاص

مدونتى مشتاقه لك قوى انت مخاصمها والا ايه متيجى تزورها وتنورها بكلامك

http://mydreams.maktoobblog.com/
أدرج بواسطة: ameera a.m.k البريد الإلكتروني: butterfly_81@maktoob.com

في17,حزيران,2007  -  01:56 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

مقارنا بالتعليقات الصادقة التى ننشرها زى ما هى -فى حين ان مدونتنا من المدونات القليلة التى تقوم بحذف اكثر التعليقات المادحة



يا فيل يا ابو زلومة .كلامك ماله لزومة .اقتبس منك ايه ياتخين يا ابو مخ قليل و فعلا كلامك ما يساويش الا 3 مليم

يا فيل يا ابو زلومة .كلامك ماله لزومة .اقتبس منك ايه ياتخين يا ابو مخ قليل و فعلا كلامك ما يساويش الا 3 مليم

أدرج بواسطة: خالد العلى


في17,حزيران,2007  -  02:01 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

انا بادعى انى فيل -وهو معتقد انه مهدى-كل واحد حر- وعلى ان اقبل النتقادات مهما كانت قاسية مادمت قد قررت عرض افكارى للعلن-انا ضد الحذف -فمن اين لنا ان نتعلم ونرى مالذى يدور فى عقول ابناء وطننا -حلو او وحش -مش هى المدونات للتعبير عن اشياء لاتقال فى الاعلام العادى -واى قارئ انما جاء لمطالعة اشياء فير تقليدية -وان غير التقليدى هذا يحتمل ان --يشمل الهبل والعبط والشذوذ -بالضافة الى الابداع والابتكار -احنا شعوب عندها هبل بالاطنان -وغيطان الهبل بالهكتارات والفدادين -وطيور الهبل تتكاثر وتفرخ وتحبل وتستولد--فاين سيظهر هذا الهبل ان لم يكن على النت -وكيف سنتعرف عليه ونناقشه -والى متى سنحذف وندفن رؤسنا فى الرمال --ونقول احنا تمام ياسلام -الى ان نصل الى العراق--لابد ان نفتح الابواب --ونتناقش -واللى مش عايز يتناقش عليه ان يشاهد التليفزيون الرسمى ويقرا الجريدة الرسمية ويرتاح-او ان يقتصر قراءته على المدونات المفضلة التى يعرف مسبقا انها لن تثير موضوعات تضايقه




انا بادعى انى فيل -وهو معتقد انه مهدى-كل واحد حر- وعلى ان اقبل النتقادات مهما كانت قاسية مادمت قد قررت عرض افكارى للعلن-انا ضد الحذف -فمن اين لنا ان نتعلم ونرى مالذى يدور فى عقول ابناء وطننا -حلو او وحش -مش هى المدونات للتعبير عن اشياء لاتقال فى الاعلام العادى -واى قارئ انما جاء لمطالعة اشياء فير تقليدية -وان غير التقليدى هذا يحتمل ان --يشمل الهبل والعبط والشذوذ -بالضافة الى الابداع والابتكار -احنا شعوب عندها هبل بالاطنان -وغيطان الهبل بالهكتارات والفدادين -وطيور الهبل تتكاثر وتفرخ وتحبل وتستولد--فاين سيظهر هذا الهبل ان لم يكن على النت -وكيف سنتعرف عليه ونناقشه -والى متى سنحذف وندفن رؤسنا فى الرمال --ونقول احنا تمام ياسلام -الى ان نصل الى العراق--لابد ان نفتح الابواب --ونتناقش -واللى مش عايز يتناقش عليه ان يشاهد التليفزيون الرسمى ويقرا الجريدة الرسمية ويرتاح-او ان يقتصر قراءته على المدونات المفضلة التى يعرف مسبقا انها لن تثير موضوعات تضايقه

في17,حزيران,2007  -  02:06 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

كويس انتقاد المبنى -تفحص الغرف -لكن فين انتقاد-تمحيص-التوجه الفكرى للمدونة-اى مدونة-لونها -ميتها -الماء-معاميعها- دخانيقها-مصاريعها-مفصلاتها -صاحبها عاملها ليه- وهدفه ايه وهل نجح فى الوصول الى اهدافه -من جمهوره المستهدف -هل يخاطبهم بتواصل فعال-ما لغته -مانهجه-جاى منين ورايح فين -فين راسه وفين رجليه-انا عارف انكم قادرين اكتر منى -بس ماشيين شوية شوية-لكن القارئ ربما يبحث الان عن معاييركم للتقييم -ايه كويس وايه وحش -بعد ضجة البداية -وممكن لايجد ماكان ينتظره -وما يحتاجهفعلا -فالمدونات وصلت لازمة اشباع والابتكار سيكون الوسيلة الوحيدة للاستمرار -مش الاكثر تعليقا-الابداع والجديد هو ما يجعل المدونة مدونة-ووضوح الهدف والرؤيا -والا انا غلطان

=========
يا اخي
ازي تقول كده يعني لما انت تغلط طيب مين بقي اللي مش هيغلط دا انت الفيل و كلنا .....
و بعدين تعالي هنا
اسألك هل قرات موضوع النقد للنهايه ام وقفت فقط عند وصف حائط المدونه ثم زهقت و فضلت ان تمشي قبل ما تسقط عليك
الحائط
و بعد ذلك بتقوا انا عملت ضجة البداية لا والله الضجه هي اللي عملت نفسها لان فيه اناس لا يفضلون ان نكشف اقنعتهم المزيفة و كتاباتهم الخاوية علي عروشها .
ففضلوا ان يضعوا بعض العراقيل امامنا . و لكن (( اما ازبد فيذهب جفاء وينفع الناس يمكث في الارض ))
تمهل صديقي و تابعنا و ستجد ما يشبع نهمك في النقد
و لكن نحن نتبع مبدأ one by one
تحياتي لشخصكم الكريم و لروحكم المرحة و دعابتكم الرشيقة الكلمات

كويس انتقاد المبنى -تفحص الغرف -لكن فين انتقاد-تمحيص-التوجه الفكرى للمدونة-اى مدونة-لونها -ميتها -الماء-معاميعها- دخانيقها-مصاريعها-مفصلاتها -صاحبها عاملها ليه- وهدفه ايه وهل نجح فى الوصول الى اهدافه -من جمهوره المستهدف -هل يخاطبهم بتواصل فعال-ما لغته -مانهجه-جاى منين ورايح فين -فين راسه وفين رجليه-انا عارف انكم قادرين اكتر منى -بس ماشيين شوية شوية-لكن القارئ ربما يبحث الان عن معاييركم للتقييم -ايه كويس وايه وحش -بعد ضجة البداية -وممكن لايجد ماكان ينتظره -وما يحتاجهفعلا -فالمدونات وصلت لازمة اشباع والابتكار سيكون الوسيلة الوحيدة للاستمرار -مش الاكثر تعليقا-الابداع والجديد هو ما يجعل المدونة مدونة-ووضوح الهدف والرؤيا -والا انا غلطان

=========
يا اخي
ازي تقول كده يعني لما انت تغلط طيب مين بقي اللي مش هيغلط دا انت الفيل و كلنا .....
و بعدين تعالي هنا
اسألك هل قرات موضوع النقد للنهايه ام وقفت فقط عند وصف حائط المدونه ثم زهقت و فضلت ان تمشي قبل ما تسقط عليك
الحائط
و بعد ذلك بتقوا انا عملت ضجة البداية لا والله الضجه هي اللي عملت نفسها لان فيه اناس لا يفضلون ان نكشف اقنعتهم المزيفة و كتاباتهم الخاوية علي عروشها .
ففضلوا ان يضعوا بعض العراقيل امامنا . و لكن (( اما ازبد فيذهب جفاء وينفع الناس يمكث في الارض ))
تمهل صديقي و تابعنا و ستجد ما يشبع نهمك في النقد
و لكن نحن نتبع مبدأ one by one
تحياتي لشخصكم الكريم و لروحكم المرحة و دعابتكم الرشيقة الكلمات

أدرج بواسطة: فريق النقد الادبي للشاطح

في17,حزيران,2007  -  02:24 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

الإثنين,أيار 14, 2007--برضه من الارشيف -لان الامر مش شخصى ابدا ولا حكاية مدونتى


ليه كده- النقد برضه له حدود


ومازال شلبى -ومانفك -يوجه سهام نقده الازع لمدونتنا- يقول شلبى -تعرف المدونة دى عاملة زى ايه- زمام لمتا كنت باشتغل فى الارياف=-وقرى نائية -كنت اخر النهار اروح المركز-البندر-استرى شوية حاجات -كنت اشترى ايه يعنى -عيش -خبز -ومخلل- ما هو اصلى كنت باجيب باقى الاكل معايا من مصر -وبعدين وانا راجع بالليل -والدنيا ضلمة -راجع محشور مع عشرين نفر جوه-عربية اجرة بالنفر الخضرا المكببة دى بتاعة الارياف زمان -كنت انزل منها عند الجسر الاسمنتى الصغيرالعابر فوق ترعة القرية -والاقى ناس فلاحين قاعدين مع بعض على الجسر -الكونيش يعنى-وسط بحر من الغيطان اللى بتتنفس الحياة بالليل-قاعدين الفلاحين -ومولعين شوية حطب وبيعملوا شاى -دور ورا دور- وبيحكوا ويتحاكوا ويضحكوا -وكان بيبقى نفسى موووت انى اقعد معاهم--اهى المدونة دى كده ---انتهى كلام شلبى -و تظاهرت انى زعلان من كلامه -فقال انت زعلت والا ايه -هو انا قلت حاجة غلط والا ايه -طيب ماتزعلش


في17,حزيران,2007  -  02:27 صباحاً, الفيل--النت بتتكلم عربى كتبها ...

من الارشيف-


طبعا انت فيل -الفيل لا يرى التفاصيل -ولايقف امام التلاكيك -الفيل يرى الصورة الاجمالية ولاتشغلة الالوان -الفيل يخيف القرود واللى عاملين اسود واللى عايزين الباطل يسود-وهو مركز -فى التفكير -قوى فى مصالحة وبيعرف امتى ينتظر وامتى يثور-ولا يلتفت كثيرا ليرى كل رقاصة ملونة ولا كل منقبة مقموصة--دائما بيبص لقدام--لان جسمه كبير وقادر- 80 مليون- ومخه صغير لايفهم الامايفيده -ويحتقر الكلام الفارغ اللى لا يودى ولا يجيب -ومهما قال الاخرين عنه -هو يقاوم حتى الموت ويموت واقفا وبيضحك -مفيش اى حاجة --اللى فى دماغة فى دماغه-حقه هياخده هياخده

في17,حزيران,2007  -  03:32 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

الاخ الكريم/ الفيل
في بداية ردي اليكم اود ان اضع امام القارئ و امامكم بعضا من اقوالكم...
وحقيقة ياعزيزى دكتور احمد انا انتمى لهؤلاء السوقة وبياعين الخضار والسكارى والشوارعية -ومرارتى مفقوعة اصلا من ثقافة الافندية المزيفة -ولذللك انا اكتب لناسى هؤلاء ولا اكتب للمثقفين ابدا وكنت حريصا على توضيح ذللك من البداية -ومن المدخل -وعلى هذا الاتفاق -يظهر للقارئلاول وهلة اننى امثل قاع المجتمع المصرى -اللى انا قادم منه -وطبعا اذا القارئ لم يعجبه ذللك فالبدائل متوفرة ومن غير زعل
الاخ الكريم/ الفيل
مودتي
اخي الكريم ان ما قدمته اليك من نقد.. لم ابتكره من عندياتي..و لم و لن تكن هناك عدتوة مسبقة بيني و بين شخصكم الكريم.. بل ان النقد هو النقد و الحق احق ان يتبع
دعوتني فلبيت دعوتكم .. و سالتني فاجبت لكم
و لعل كثيرا من المعلقين وافقوا نقدي و تحليلي.. و انت بالفعل ايدتم ذلك ..باعترافك الكريم اعلاه ..اذن قد صح نقدي ..و قد اصاب كلامي..من انك تخاطب فئة معينه ..و شريحة مجتمعيه خاصة.. و انا لا الومك علي ذلك ..بل لك اسلوبك المفضل و طريقتكم التي تروق لكم..
كما و ان موضوع الالوان المفروضة تناولناه من قبل ..و قلت ان هناك العديد من القوالب ..فلماذا هذا القالب بالتحديد ..ذلك لانه يتوافق مع شيئ ما بداخلك..كما و انكم قد اضفتم الي القالب من خلال تنسيق القالب..
ان مجرد ارتياح الانسان للون معين يحمل دلالة خاصة..تختلف من شخص لاخر..
غير ان الذي يقرأ النقد كاملا سيجده يهتم بجميع عناصر المدونه سواء
القالب و كلماته الثابته و روابطه و الرسومات المضافة اليه ..و كذلك النص الذي تفضلتم بترشيحه لنا..
و ان لم و لن امنعك من الكتابه ..بل اقول عدة نصائح فان شئت اخذت بها و ان شئت لا تأخذ
فلا وصاية لدينا علي احد ..
كما و اضيف اليكم انني اعتز دائما بمجيئكم و متابعتكم الحثيثة لكل تعليق..فكلانا يتعلم و يستفيد من الاخر..لذلك ارجو دوام التواصل
مودتي

في17,حزيران,2007  -  03:41 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

العزيزة/ اميره
شكرا لتلبيتكم الدعوة
و شكرا لقراتكم النقد كاملا ..و فهم ما نقصده بالنقد لمدونة الزميل
كما و اشكر لكي مصداقيتكم في التعبير عن رأيكم
غير اني اود دائما ان تتابعي ما نقوم بعمله لنتعلم جميعا انا و انتي من بعضنا البعض..
اما بخصوص كلماتكم الرقيقة ((لك كل الشكر لمرورك على مدونتى واتمنى ان تعجبك مواضيعها وفى انتظار النقد فأنا مبتدئه واحتاج لتشجيعكم .......
اهمس اليكي سيدتي الا تقللي من حجم نفسك بل كوني علي ثقة ان اكثر الناس نجاحا في الحياة ..هم اخصبهم مرونه ..و اكثرهم تقبلا للراي الاخر ..و ان ما صدر عن صدق الاحساس لا مستقر له سوي الاحساس الاخر..واو كما يقال ما صدر من القلب يصل سريعا للقلب..فلا تكتبي الا ما تشعرين به ..لينطلق قلمك معبرا بصدق عم يدور بداخلك
مودتي

في17,حزيران,2007  -  03:47 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

الاخت علا الفولي
شكرا لمروركم الكريم
غير اني كنت اود ان اقرا تعليقكم حول ما قدمناه من نقد
مودتي

في17,حزيران,2007  -  03:48 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...

الاخ مستور عبدالله
شكرا لمرورك الكريم
غير اني لا افهم قصدكم من نقل كل تلك التعليقات
مودتي

في17,حزيران,2007  -  03:52 صباحاً, فريق النقد الادبي للشاطح كتبها ...